Από τον Χρήστο Νέζο
Με το wetravel.gr επισκεφθήκαμε το δημοφιλή προορισμό του Σαρωνικού, τον φιλόξενο Πόρο και μιλήσαμε με τον Δήμαρχο του κ Γιάννη Δημητριάδη.

Πόρος


Γιάννης Δημητριάδης Δήμαρχος Πόρου.
Ένας νέος πολλά υποσχόμενα επιστήμονας με προοπτική διεθνούς καριέρας έχει αφοσιωθεί και εγκατασταθεί στο μικρό νησί του Πόρου.
Η επιλογή σου δήμαρχε να αφοσιωθείς στα κοινά σε έχει δικαιώσει ;
Ναι, απόλυτα! Δεν περίμενα κάτι διαφορετικό από αυτή την πρόκληση, που αντιμετωπίζω καθημερινά και από αυτή την διαρκή σύγκρουση που καλούμαι να κάνω με όλα τα κακώς κείμενα αυτού του προβληματικού Kράτους στο οποίο ζούμε. Η απογοήτευση και αγανάκτηση, που είχα ως πολίτης για την λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, είναι βασικοί λόγοι που με κίνησαν να ασχοληθώ με τα κοινά. Επομένως, από αυτή την άποψη η επιλογή με δικαίωσε γιατί ως Δήμαρχος προσπαθώ να αντιμετωπίσω τα ίδια προβλήματα εκ των έσω. Καθημερινά έχουμε μικρές νίκες και καταφέρνουμε μικρά ή μεγαλύτερα αποτελέσματα που αποδεικνύουν ότι αυτό που κάνουμε αξίζει τον κόπο.

Ο Γιάννης Δημητριάδης σε Δημοτική δράση καθαρισμού βυθού και παραλιών του νησιού από σκουπίδια.
Από το 2014 μέχρι σήμερα τι έχει αλλάξει στον Πόρο;
Το 2014 η κοινωνία του Πόρου έδωσε ξεκάθαρο μήνυμα για αλλαγή και εξέφρασε ξεκάθαρα την επιθυμία της να κινηθεί μπροστά. Έχοντας σαφή εντολή να εξασφαλίσει ισονομία και νοικοκυροσύνη, η δημοτική μου αρχή συγκρούστηκε με τις παλιές νοοτροπίες που έβαζαν το ατομικό συμφέρον πάνω από το κοινό και φρόντισε για την επιβολή και τήρηση κανόνων σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας, όπως τα κυκλοφοριακά, η καθαριότητα, η χρήση των κ/χ χώρων κ.α. Επίσης, ο Δήμος και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο ξεκίνησαν να κάνουν σημαντικά έργα οριζόντιας αποτελεσματικότητας, προτάσσοντας το κοινό καλό από το βόλεμα των συγγενών και φίλων. Η αλλαγή που έχει επέλθει αποτυπώνεται με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο στον Προϋπολογισμό του Δήμου, ο οποίος από 4,6εκ€ το 2014 αυξάνεται εντυπωσιακά κάθε χρόνο έχοντας φτάσει αισίως το 2022 στο ποσό των 23εκ€, το οποίο αποτελεί ρεκόρ αναλογικά με τον πληθυσμό των 3.993 κατοίκων μας.
Τα προτερήματα του Πόρου απέναντι στα αλλά νησιά ποια είναι;
Βασικό πλεονέκτημα είναι η μικρή απόσταση από την Αθήνα και τις μεγάλες πόλεις της Πελοποννήσου και οι μικρές αποστάσεις στο εσωτερικό του. Δηλαδή, στον Πόρο έρχεσαι ξεκούραστα και οικονομικά και το ίδιο ισχύει για τις μετακινήσεις σου εδώ. Από εκεί και μετά, το μεγάλο πλεονέκτημα του νησιού είναι η φυσική του ομορφιά και η γεωμορφολογία του, η οποία είναι μοναδική. Η θάλασσα, το δάσος, ο παραδοσιακός Οικισμός του νησιού, καθώς και το μεγάλο και ασφαλές φυσικό λιμάνι ανάμεσα στο νησί και στις ακτές της Πελοποννήσου, συνθέτουν κάτι μοναδικό που δεν θυμίζει κανένα άλλο μέρος. Τέλος, οι υποδομές του νησιού (λιμάνι, αστικοί εξοπλισμοί κτλ) διευκολύνουν τον επισκέπτη στην καθημερινότητά του, ενώ οι παρεχόμενες υπηρεσίες (καταλύματα, εστίαση) έχουν μεγάλη ποικιλία και απευθύνονται σε όλα τα γούστα και τις οικονομικές δυνατότητες.

Σοκάκια στον Πόρο
Πόσο κοντά στους στόχους που έχεις βάλει, είσαι σήμερα μετά την πρώτη σου εκλογή;
Είμαι αρκετά κοντά, παρότι οι χρόνοι που χρειάζονται για την έγκριση και την εκτέλεση έργων είναι αδιανόητα αργοί. Ειδικότερα, ενώ από την πλευρά του Δήμου έχουν γίνει εδώ και αρκετά χρόνια όλες οι ενέργειες για την υλοποίηση όλων σχεδόν των στόχων που είχαμε θέσει, η παροιμιώδης ελληνική γραφειοκρατία αποτελεί έναν τεράστιο παράγοντα καθυστέρησης. Δεν μπορεί να φανταστεί ένας απλός πολίτης πόσα στάδια ενεργειών υπάρχουν μέχρι να εγκριθεί και να ξεκινήσει να υλοποιείται ένα έργο και πόσοι μήνες μπορεί να περάσουν για να δώσουν μια έγκριση ορισμένες Υπηρεσίες ή για να ενημερώσουν για μια απαίτησή τους. Ειδικά οι μικροί Δήμοι έχουν μεγάλο πρόβλημα με τις καθυστερήσεις αυτές, καθώς όσο μεγαλύτερος είναι ο Δήμος τόσο περισσότερο βοηθιέται με πολιτικές παρεμβάσεις. Η τοπική αυτοδιοίκηση, όπως άλλωστε και η πολιτική γενικότερα, είναι μια σκληρή αρένα στην οποία δεν υπάρχει δικαιοσύνη, αλλά ισχύουν οι νόμοι της ζούγκλας. Ο Δήμαρχος που εκπροσωπεί πολλές χιλιάδες ψηφοφόρων βρίσκει ανοικτές πόρτες και για χάρη του μπορεί μέχρι και να αλλάξει ο νόμος. Από την άλλη, οι Δήμαρχοι των μικρών Δήμων παλεύουμε για τους δικούς μας στόχους με διαφορετικούς όρους.

Άσκηση ετοιμότητας πυρκαγιάς που διοργανώσε ο Δήμος Πόρου σε συνεργασία με την Πυροσβεστική, την Αστυνομία, το Λιμεναρχείο, το Δασαρχείο και το Κ.Ε. Πόρος όπου τέθηκε σε εφαρμογή το πρωτοποριακό Τοπικό Σχέδιο Δράσεων Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (Τ.Σ.Δ.Α.Φ.Κ.) που έχει θεσμοθετήσει ο Δήμος από τα τέλη του 2021.
Δήμαρχε ήθελα να μου μιλήσεις για το πολύ σημαντικό έργο του Δήμου στην πυροπροστασία του νησιού.
Όπως είναι γνωστό, σε βασικούς τομείς στους οποίους η Πολιτεία οφείλει να παρέχει βασικές υπηρεσίες στους κατοίκους της (υγεία, παιδεία, αθλητισμός κ.α.), πολλά μικρά νησιά είναι εγκαταλελειμμένα στην τύχη τους. Έτσι, μεταξύ άλλων ελλείψεων, στον Πόρο δεν υπάρχει επαγγελματικό κλιμάκιο της Πυροσβεστικής. Μάλιστα, δεδομένου ότι το νησί μας είναι ένα εξ ολοκλήρου πευκόφυτο νησί, η Πολιτεία θα όφειλε να δίνει πολύ μεγαλύτερη προσοχή. Καθώς αυτό δεν συμβαίνει, από το 2018 ο Δήμος Πόρου έχει δημιουργήσει και λειτουργεί με δικές του δαπάνες Εθελοντικό Πυροσβεστικό Κλιμάκιο, στο οποίο υπηρετούν 17 Ποριώτες εθελοντές πυροσβέστες και μόνο 3 αξιωματικοί της Πυροσβεστικής. Επίσης, από το 2021 ο Δήμος έχει συντάξει και θεσμοθετήσει Τοπικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών, το οποίο μάλιστα εφαρμόσαμε πρόσφατα με απόλυτη επιτυχία σε άσκηση προσομοίωσης αντιμετώπισης πυρκαγιάς. Τέλος, μετά από ενέργειες και πίεση που άσκησα τους προηγούμενους μήνες, για πρώτη φορά τοποθετήθηκαν στον Πόρο για την καλοκαιρινή περίοδο του 2022 πέντε εποχιακοί πυροσβέστες, οι οποίοι θα ενισχύσουν το έργο του Εθελοντικού Πυροσβεστικού Κλιμακίου.

Πυροσβέστες του κλιμακίου Τροιζηνίας σε περιπολία στην περιοχή του ναού του Ποσειδώνα στον Πόρο.

Στήν περιοχή Φούσα στο εκκλησάκι του Αγίου Ευσταθίου άλλη μια περιπολία πυροσβεστών με το όχημα του εθελοντικού πυροσβεστικού κλιμακίου Πόρου.

Τον πρώτο του Σταθμό Κοινόχρηστων Ποδηλάτων απέκτησε ο Δήμος Πόρου με 11 ποδήλατα να είναι σήμερα διαθέσιμα στους χρήστες που θέλουν να μεταβούν από το «Νέο Δυτικό Λιμάνι» στο κέντρο του Πόρου. Εγκρίθηκε στις 16.5.2022 από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων η χρηματοδότηση του Δήμου με 255.816€ για την ανάπτυξη δράσης «μικροκινητικότητας» με την δημιουργία και λειτουργία σταθμών διάθεσης κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων. Με την αξιοποίηση της δράσης, ο Δήμος σκοπεύει να λειτουργήσει από το 2023 τρεις μεικτούς σταθμούς δωρεάν διάθεσης συμβατικών και ηλεκτρικών ποδηλάτων, οι οποίοι θα βρίσκονται στο Νέο Δυτικό Λιμάνι

Σταθμός Κοινόχρηστων Ποδηλάτων Πόρου
Δήμαρχε το μεγαλύτερο σου όνειρο για τον Πόρο ποιο είναι;
Υπάρχουν δύο τεράστιας κλίμακας έργα, τα οποία σχεδιάζουμε εδώ και καιρό και η υλοποίησή τους θα είναι για εμένα έργο ζωής. Πρόκειται για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και των λιμενικών υποδομών στις περιοχές Ασκέλι, Πέρλια και Νεώριου (δηλαδή εκτός κέντρου) και για την ανάπλαση όλων των κοινόχρηστων χώρων του Οικισμού και της περιοχής της Πούντας στο κέντρο. Πρόκειται για συνδυαστικά έργα με μεγάλο χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης, τα οποία προϋποθέτουν την διευθέτηση των δικτύων κοινής ωφέλειας στο υπέδαφος, την ύπαρξη σχετικών μελετών και εγκρίσεων και φυσικά την εξεύρεση των αναγκαίων πόρων. Η υλοποίηση των έργων αυτών και η συνεχής εξέλιξη των λύσεων που προωθούνται στα κυκλοφοριακά και συγκοινωνιακά θέματα θεωρώ ότι θα αποτελέσουν τις βάσεις για την περαιτέρω αναβάθμιση του νησιού και για πλήθος άλλων θετικών συνεπειών.

Από την μεγάλη διωργάνωση POROSEA 2022 το Σαββατοκύριακο 28 & 29 Μαΐου με αγωνίσματα (τρίαθλο, aquathlon, κολύμβηση, δρομικά) που πραγματοποιήθηκαν στον Ρώσικο Ναύσταθμο, στην παραλία του Κ.Ε. Πόρος, στο εσωτερικό του Οικισμού και στο κεντρικό οδικό δίκτυο της Σφαιρίας και της Καλαυρίας, συγκεντρώνοντας φέτος περισσότερες από 500 συμμετοχές αθλητών.
Πολλοί θυμόμαστε τον Πόρο με το εμβληματικό θωρηκτό να δεσπόζει στο λιμάνι του Κέντρου Εκπαίδευσης. Γιατί δεν ζητάτε από το Κράτος να σας φέρει κάποιο άλλο, όπως ο Θάλης ο Μιλήσιος
Δυστυχώς έχουμε πολύ πιο κρίσιμα θέματα να συζητάμε με το Πολεμικό Ναυτικό και το Υπουργείο Άμυνας. Αναφέρομαι στο γήπεδο και τις αθλητικές εγκαταστάσεις του στρατοπέδου. Πρόκειται για εγκαταστάσεις που στην πραγματικότητα η κατασκευή και συντήρησή τους στο παρελθόν έχει γίνει προς όφελος της κοινωνίας του Πόρου και όχι τόσο για το ίδιο το Π.Ν. που τις χρησιμοποιεί ελάχιστα. Ο Δήμος μας από το 2015 και μετά ζητάει η χρήση των χώρων αυτών να του παραχωρηθεί με Προγραμματική Σύμβαση, ώστε να αναλάβουμε την ευθύνη τους και η χρήση τους από τους πολίτες να μην γίνεται παράτυπα. Ωστόσο, τα χρόνια περνάνε χωρίς κανείς από τους συνομιλητές μου στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία να δίνει λύση. Όπως γίνεται αντιληπτό, δεν θα μπορούσα την ίδια στιγμή που δεν βρίσκω ανταπόκριση σε αυτό το τόσο ζωτικής σημασίας ζήτημα, να θέτω χαμηλότερης προτεραιότητας αιτήματα που η τυχόν ικανοποίησή τους θα έβγαζε από το πρώτο πλάνο των συζητήσεων το κρίσιμο θέμα του γηπέδου. Άλλωστε, κάτι τέτοιο συνέβαινε τις προηγούμενες δεκαετίες και αυτή είναι σίγουρα μια βασική αιτία για την οποία δεν είχε λυθεί ποτέ το ζήτημα του γηπέδου. Παρ’ όλα αυτά, όπως έχω πληροφορηθεί, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ένα άλλο εμβληματικό σκάφος -και μάλιστα πολύ πιο όμορφο- να ελλιμενισθεί σύντομα στον Ναύσταθμο προσθέτοντας αίγλη στην εικόνα του νησιού.
Στο μεγάλο θέμα που έχει προκύψει σχετικά με την αδειοδότηση νέων ιχθυοκαλλιεργειών γύρω από το νησί, ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;
Ο Δήμος Πόρου και γενικά οι δημότες θέλουν την νέα επένδυση στο τόπο τους;
Πρόκειται για μια επένδυση ξένη που μόνο ζημιά θα προκαλέσει στον τόπο μας και είναι απολύτως ανεπιθύμητη. Δεν μιλάμε για κάποια λίγα ιχθυοτροφεία, τα οποία άλλωστε βρίσκονται στο νησί επί δεκαετίες προκαλώντας μόνο επιβάρυνση στην τοπική οικονομία και το περιβάλλον, αλλά μιλάμε για την δημιουργία μιας μεγάλης βιομηχανικής ζώνης που θα καταλαμβάνει το ¼ του νησιού, των ακτών του και της θαλάσσιας περιμέτρου του. Πρόκειται για ένα αρρωστημένο σχέδιο που πολύ απλά λέω ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί στον Πόρο. Όσο πιο γρήγορα το αντιληφθεί η Πολιτεία, τόσο το καλύτερο για όλους. Όσο πιο αργά το αντιληφθεί, τόσο το χειρότερο. Δεν είναι μια απόφαση που μπορεί να εφαρμοσθεί. Είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου για εμάς και εγώ ως εκπρόσωπος της κοινωνίας οφείλω να μεταδώσω αυτό το ξεκάθαρο μήνυμα στην Κυβέρνηση.
Δήμαρχε σε ευχαριστώ πολύ για την φιλική αυτή κουβέντα.
Καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο.

Γιάννης Δημητριάδης – Χρήστος Νέζος από ζωντανή σύνδεση στο mega
Διαβάστε στο wetravel.gr Για ένα μοναδικό ταξίδι: Κρουαζιέρα στην Αλάσκα και τους παγετώνες

Αλάσκα Κρουαζιέρα στους παγετώνες των ΗΠΑ